آموزش سئو وردپرس – فصل دوم قسمت اول
- خانه
- آموزش سئو وردپرس
- آموزش سئو وردپرس – فصل دوم قسمت اول
فصل دوم- قسمت اول
استراتژی تولید محتوا - ایده محتوا - الگوریتم ها
پیش نیاز : ندارد
تعداد جلسات : --
مناسب برای:
طراحان سایت، کسانی که سایت دارند، کسانی که می خواهند به سئوکار شوند و....
فصل ها و قسمت ها
این جلسه میخام راجع به محتوا صحبت کنم و نکاتش رو باهم بررسی کنیم همچنین درباره استراتژی تولید محتوا صحبت خواهیم کرد اما قبلش باید شمارو با الگوریتم ها و کلا واژه الگوریتم آشنا کنم…
چرا میخام از الگوریتم بگم؟ ببینین ما تمام این روش های عملی و فاکتورهایی که بررسی می کنیم از یه جایی میاد یه علتی داره دیگه..
اول ها که گوگل به وجود میاد سرچ انجین دقیقیه و راحت داره کارشو میکنه چرا؟ چوت سایتا کمن، کاربرا هم کمن و کلا اینجوری نبود سرچ انجین که بری مثلا یه تیکه شعر بنویسی پیدا کنه برات و خیلی چیزای دیگه، دیتا خیلی کم بود برا همین شما یه کلمه ای رو سرچ میکردی به هدف میرسیدی سریع ولی با گذر زمان سایت ها زیاد شد، کاربرا زیاد شدن، خب از یه جایی گوگل باید همگام میشد با این رشد دیگه، اون معیار قبلیش که سایت ها رو دسته بندی میکرد نشون میداد برای اول کار بود و حالا باید یه کاری میکرد که نتایج به خوبی بمونه و دیگه اینجوری نباشه که هرسال یه مشکل جدید بشه براش باید این سیستم آپگرید بشه و همیشه به روز باشه، چرا؟ خب قبلتر هم گفته بودم گوگل سرچ انجینش جدا از اینکه دنیا رو نجات داده به هر حال یه بیزینسه، باید بتونه شمارو به هدفتوت به بهترین شکل برسونه، دقیقا سایتی که میخاید، محصولی که میخاید یا.. رو نشونتون بده، خب پس باید یه فکری میکرد دیگه، میدونستن بازی قراره کجاها بره…
خب پس تا اینجا فهمیدیم چی شد دیگه، گوگل باید کاربرارو به هدفشون به بهترین شکل میرسوند و روش ایندکسش خیلی ساده بود و دیگه خیلی داشتن چیت میکردن توش با روش های متفاوت و نتایج دیگه داشت بد میشد و این خطری بود، پس اومد و یه الگوریتمی درست کرد به اسم الگوریتم کافئین
اول بگم خود الگوریتم چیه، الگوریتم به نوعی یه روش حل مسئله س، یه روش گام به گام براش حل مسئه، گوگل با استفاده از این روش میخاست سرعت، حجم، ارتباط و مفهوم رو بررسی کنه، گفتم دیگه صفحات و دیتاها خیلی ساده ایندکس میشد هم مشکل چیتینگ بود هم مشکل دقیق نبودن نتایج…
کافئین شروع راه بود و در واقع بعدش یا شاید در دلش الگوریتم های دیگه اومدن برای همین خیلی ها میگن کافئین خودش به تنهایی الگوریتم نبوده و اینا ولی خب مهم نیست ما میخاستیم مفهوم کلی دستمون بیاد
حالا الان و امروزه ما سه تا الگوریتم مهم داریم به نام های : پاندا، پنگوئن، مرغ مگس خوار
اینا هرکدوم یه کاری میکنن، الگوریتم پاندا روی کیفیت محتوای شما تمرکز داره یعنی میخاد بفهمه کیفیت محتواها چجوریه، مثلا مدت زمان حضور کاربر و .. خیلی مواردشو قبلا اشاره کردیم ، اینم بگم هیچکس نمیدونه دقیقا الگوریتم پاندا چطوریه توش چیه ها ما فقط فاکتورهای مهم رو رعایت میکنیم در نهایت پاندا جانه که تصمیم میگیره چند چندیم و اینجوریه که اگه به مشکل بخورین باهاش و به سایتتون گیر بده در واقع به پاندا بخوره سایتتون خیلی سخته ریکاور کردن سایت و دوباره سرحال کردنش، البته همه الگوریتم ها اینجوری ان و اگه به مشکل بخورین برگشت سخته و مشکل سختیه نیست باختن زمانه
پنگوئن چیه؟ هر موقع یه سایتی به الگوریتم پنگوین خورد یعنی کلکی درکاره، چیتینگی وسطه
این پنگوئن جان برای این ساخته شد که روش های کثافتکاریو پیدا کنه، قدیما روش ها مختلف بود ولی یکیشون که هنوزم میبینم هستش و خیلی از همکارای گلمون به اسم پکیج بهینه سازی و افزایش بازدید و اینا میفروشن بک لینکه، البته به اسم پکیج بک لینکم میفروشنش، در واقع ازتون یه پولی میگیرن که سایتتون رو نابود کنن شمایم کلی اول تشکر می کنین و اگر یه اینکاره بالا کار نباشه نمیفهمین حتی چیشده، میگین من هرکاری کردم نشد و ول میکنین میرین یا دیگه ساینه دکوره، این الگوریتم پاندا اول شاید 6میزد که نمیزد ولی امروز دیگه روش های که قرار سال دیگه به ذهنتون برسه هم میدونه پس سراغ سریع بالا رفتن های الکی نرین که تهش سیاهیه و این دیگه مثه پاندا نیست سایت رو ریکاور کردن خیلی خیلی بیشتر سخت و زمان بره و معمولا آدما بیخیال میشن، این بیخیال میشن رو من به بهونه های مختلف زیاد دیدمااا
من دیگه روش های کلاه سیاه و اینارو توضیح نمیدم دیگه هر سریع بالا اومدنی معمولا خوب نیستش.. و گرفتارش بشین معمولا باید برین دامنه رو عوض کنین و همه چیز پررر
الگوریتم بعدی مرغ مگس خواره، ایشون کارش اینه که مفهموم عبارتی که جستجو میشه رو بررسی کنه، یعنی چی یعنی شما سرچ میکنین خرید خودرو در کانادا بهتون سایت های مربوط به همون کانادارو نشون بده نره مثلا سایت شبیه دیواره ما برا مکزیکو بیاره
خب پس ما تا اینجا کامل این که الگوریتما چی ان برا چی ان چیکار میکنن رو بررسی کردیم وقشته بریم سراع استراتژی تولید محتوا
خب اولین چیزی که ما باید یاد بگریم تولید محتوای، ما تا همینجای کار خیلی این اسم رو آوردیم، یعنی خیلی مهمه، در واقع نقطه قوت یا ضعف هر سایتی همینه
دیگه شما هرچقدر سایتت خوشگل باشه خفن باشه بدون محتوا فایده نداره، اصلا میدونی چرا گوگل یکیو باید بفرسته تو سایتت؟ چرا باید بهت لطف کنه اونم مجانی؟ چون در نوع خودت بهترینی، حداقل از نظر گوگل که دیگه امروز خیلی هم نظره موثقیه باید چیزی که ارائه میدی همه جوره کامل باشه اگه اینطور باشه تو به اون کمک کردی بهترین نتیجه رو بده کاربر اونم بهن کاربر میده و این کاربرا معمولا به پول ختم میشه دیگه، نمیشه؟! پس الان تنها راهی که شما بیاین صفحه اول گوگل و اون بالا مالاها اینه که برای کاربر مفید باشین بدرد بخوره سایتتون و محتواتون
این نکته رو دقت داشته باشین که سایت خوب و استاندارد سئو رو همه با پول میتونن تهیه کنن، حالا هرکی پول بیشتر زیرساخت قوی تر ولی آیا کافیه؟ خیر از یه جایی به بعد پای محتوا میاد وسط بد باشی مهم نیست سایتت سریعه هاستت، بهترین هاسته، سی دی ان داری و… الکی نیست میگن محتوا شاهه (کانتنت ایز کینگ)
یه مثال براتون بزنم؟ شده تاحالا یه مشکلی تو وردپرس یا ویندوز بخورین سرچ کنین برای رفعش؟ اولی و دومی همون سایتایی هستن که با عکس ها و ویدیوهای مختلف بهترین توضیح رو به کاربر دادن و کارشو راه انداختن، این کارشو راه انداختنرو گوگل میفهمه دست کمش نگیریناااا این بابا میفهمه شما وقت گذاشتی زحمت کشیدی هزینه کردی اینارو میبینه براش عزیز میشی اصلا
تمام کارهای آن پیج سئو آف پیج سئو و… حول محتوای شماس، این محتوا حتی میتونه توضیحات محصولات شما باشه ها اشتباه با وبلاگ و نوشته نگیرینش، هرچیزی تو سایت شما دیده میشه محتواس، گوگل هم دنبال همین محتواس اول میاد سایتون رو بررسی میکنه ببینه چیه چی این اصلا مثلا فروش لاستیکین یا آپارات لاستیکین؟ بعد هم با امتیازدهی و الگوریتم و فاکتورها جایگاهتون رو بهتون میده به واسطه امتیازی که میگیرین خب اگه رقیبی توی فروش لاستیک نباشه به اون صورت خیلی راحت تر دیده میشید میاید بالا، اما اگه رقیب قوی و گردن کلفت داشته باشین یا بعدها بیاد و سایت و محتوای بهتری از شما داشته باشه میاد بالای شما… به همین سادگی (البته به همین سادگی توضیحش دادماا به همین سادگی نیست)
یه توضیح کلیه دیگه هم بدم برای محتواها، دیدم خیلی ها میرن محتوا رو میگیرن مثلا از سایت خارجی و با گوگل ترنسلیت و این جابجاییا میارنش تو سایت میزان، اول از همه که این روش ها خوبه مثلا چت جی پی تی ولی نه به تنهایی، گوگل از رفتار کاربراتون میفهمه چه خبره، مثلا اینطوری بگم که شما یه متن 5پاراگرافی رو میدین ترنسلیت میزارین، اگه یکی 4تا عکس مرتبط بزاره مقالش از شما کاملتره، یکی بیاد 5پاراگرافم از خودش تجربی بگه اضافه کنه با عکس ها از قبلی بالاتره، یکی بیاد همه اینارو داره ویدیو هم میسازه راجع به این موضوع و ویدیوش رو هم میزاره خب اون از قبلی ها بالاتره، در واقع شما تو یه بازی ای هستین که برای اول بودن محکومید به بهترین بودن و هیچ چیت و تقلبی هم فایده نداره خیلی خیلی هم سختگیره اینجوری که شما هزارتا خوبی داشته باش ولی بیا یه جا تقلب کن بیا چندبار پشت سر هم امتیاز منفی به هر دلیلی بگیر انقدر سختگیر یا اصلا بگم کینه ای هست که دهن آدمد صاف میکنه ببخشه شاید اصلا نبخشه حتی، منظورم از بخشش همون ریکاور شدن سایته
همینجا بگم اگر وقت ندارین و نمیرسید باید برون سپاری کنید، کار تولید محتوا خیلی امره مهم و جدی ایه، ریز هم اشاراتی داشتم که اگه جدیش نگیرین مشکلات زیادی میاد سراغتون، به هرحال تولید محتوا وقت میخاد، ذوق میخاد و.. و مهم همیشگی بودنشه و باید مکرر باشه، برا همین بگم اینجا نسبت به هزینه برای شرکت های تولید محتوا که عموما کلمه ای نرخ داره نداشته باشین، ارزشش رو بدونین اینجوری نیست که شروع کنه تولید محتوا از فردا نتیجه بگیرید ولی فکر کنم با همه توضیحایی که الان دادم دیگه میدونین دارین رو چی سرمایه گذاری میکنین ضمن اینکه شما دیگه این دوره رو ببینین خودتون استاد این کارین و دیگه خروجی بد ازتون در نمیاد، پس این وقت رو شاید بد نباشه بزارین روی مدیرین و بررسی کیفی کار و کارهای عملی رو بسپرید به کسای دیگه..
حالا میرسیم به مبحث ایده یا ایده های خوب برای تولید محتوا
دیگه فکر کنم تا الان قانع شدین که برای سایتتون به طریقی هم شده تولید محتوا کنید، اما چی؟ این ایده از کجا باید بیاد؟ درباره چیا باید تولید محتوا کنیم؟
اولیت با خودتون، محصولاتتون و خدماتتونه، مثال بزنم: شما یه فروشگاه اینترنتی دارین با موضوع فروش سوغات اصفهان، خب همینجا وایسا سوغات اصفهان چیان؟ این شد یه مقاله یه مقاله کامل درباره سوغات، حالا هرکدوم از اینا شاید یه عقبه داره یه تاریخچه داره اصلا یه دستور تهیه و پخت یا چندتا داره که میتونی براش بسازی و توی همین صفحه تو دل مقاله به مقاله های دیگه لینکش بدی، فرض کن 10 تا سوغات داریم برای اصفهان که هرکدوم تو یه صفحه تاریخچه داره دستور پخت داره و.. خب این شاید 11 مقاله که میتونه خیلی کامل باشه و با لینک دادنشون به هم لینک بیلدینگ های قوی ای هم انجام دادیم که جلوتر یاد میگیریم کاملتر، دیدین چه ساده ایده رسید؟ همین رو به همه بیزینس و ها وکارها هم میشه اجرا کرد و اینجوری بریم تو دل محتوا سازی شاخه ای و این کلمات کلیدی رو تو سایتمون استفاده کنیم…
درکل باید اینجوری باشید که خودتون رو جای کاربر بزارین ببینین خودتون جای کسی که میخاد راجع به سوغات اصفهان بدونه بزارین سایت رو باز کنین ببینید رسیدید به چیزی که میخاید؟ خودتون جای کسی که میخاد سوغات رو بخره بزارین ببینید راحت تونست بخره؟ اگه دو دوله چیزی تو سایت دارین که دلشو قرص کنه؟ و… درکل میخام بگم همیشه اونور میز بشین ببین چطوریه، اونور میز رقیباتم بشین و باهم مقایسه کن، وسط همین مقایسه ها یهو یه ایده به ذهنت میرسه بوووووم…
یه چیز دیگه هم که به محتوا مثلا میتونه کمک کنه سوالاتی هست ازتون میپرسن، حالا حضوری ایمیلی پی امی یا.. شما میتونین همونو محتوا کنین، مثلا یکی دایرکت میده به شما که توی کار فروش لوازم خونگی هستید و میگه من این سشوار رو خریدم اینجوریه یا نمیدونم چجوری فلان کارش کنم، همین شد یه ایده برای تولید محتوای متنی یا ویدیویی یا مثلا یه محصول جدید میاد یه نسخه جدید همون محصول میاد و…
من این مثالارو میزنم ذهنتون بازتر شه نسبت به چیزی که دارم میگماا شما هر شغل و بیزینسی رو بگین من با کمی سرچ میتونم هزار تا سرتیتر درارم برای تولید محتوا و از این سرتیترها به عنوان کلمات کلیدی هم برای سایتم استفاده میشه، شما هم باید دقیقا همینطوری به دنیای سرتیتر سازی برای هر موضوعی وصل شید، کاری ام نداره با چندتا سرچ ساده تو گوگل میسازید اینارو خیلی هم راحت
بررسی شبکه های اجتماعی هم خیلی برای تولید محتول مهمه، این خیلی مهمه حالا جلسات بعدی علت بروز بودن برای میم ها و اتفاقات برای ساخت قلاب توی کانتن رو میگم ولی به صورت کلی شما یکم تو شبکه های اجتماعی مثلا اینستاگرام که خیلی تو کشور ما کاربر هم داره بگردید اینور اونر پیج ها رقیب همکار و مرتبط کلی ایده و سرتیتر برای محتوا به ذهنتون میرسه یه مورد راحت مثلا کامنت های پیج های مربوط، همکار یا رقیبتونه یه دنیا سوال و سرتیتر از این کامنتا درمیاد
خب من توضیح دادم چجوری ایده درارین خیلی هم پیچیده ترش نمیکنم مطمئنم تا الان کاملا متوجه شدید و حتی میتونید مثال های بهتر از من بزنید، درکل هم ایده و پیدا کردنش قسمت آسون کاره و اصل ساخت محتواتونه، ما خیلی چیزها تو دوره یاد میدیم که چجوری استاندارد باشه چجوری چشمگیر باشه و… ولی خلاقیت رو فراموش نباید کرد، اصل اونه…